Leiding geven aan onderwijs

Een teamleider bewaakt de pedagogisch-didactische basis van het onderwijs door duidelijke afspraken te borgen, zonder de autonomie van docenten aan te tasten.

Wanneer je met een team afspraken maakt, vind ik het belangrijk dat er concrete plannen en doelen worden geformuleerd. Vakgroepen/teams zouden daarin eigenaarschap moeten gaan nemen: zij formuleren, evalueren en presenteren hun voortgang. Komt het niveau niet overeen met wat we als school ambiëren, dan volgt een gesprek en waar nodig ondersteuning of bijsturing.

Onderwijs draait om de ontwikkeling van elk kind, van kennis, vaardigheden én identiteit. Daar hoort ruimte bij voor differentiatie en maatwerk, maar ook een scherp oog voor onderwijskwaliteit. Ik geloof echter ook dat opbrengsten niet altijd meetbaar zijn en dat we moeten waken voor het reduceren van onderwijs tot cijfers en bolletjes.

Wat ik essentieel vind: docenten én leerlingen betrekken bij het ontwikkelen van goed onderwijs. Leerlingen kunnen heel goed meedenken over vorm en inhoud. Ook ouders, het PO, het vervolgonderwijs, gemeente en het bedrijfsleven zijn waardevolle partners.

Veiligheid en vertrouwen zijn voorwaarden voor leren. Dat geldt net zo goed voor leerlingen als voor docenten.

Maak jouw eigen website met JouwWeb